SHIRTSPONSORING

0
479

Het leven van een voetbalkijker is er in de loop van de jaren niet makkelijker op geworden.   Daar is een aantal redenen voor, maar ik wil het accent beginnen te leggen op de shirts. Vroeger, toen alles volgens sommigen beter was, had een voetbalclub één type shirt.

Herkenbaar voor iedereen: zat je te kijken naar een ploeg waarvan de spelers een rood-wit gestreept shirtje droegen met een zwarte broek, dat had je Sparta als tegenstander. Kwamen de opponenten in het geel-zwart dan gaf het Arnhemse Vitesse acte de présence. Bij sommige clubs werden de kleuren vastgelegd in clubliederen: “Ga je mee naar het Stadion, de club van Rood en Wit..” hoort bij Feyenoord, “Witte broek en blauwe trui, dat zijn De Graafschaplui!” spreekt ook voor zich. Soms kwam er een klein probleempje als de shirts te veel op elkaar leken, bij voorbeeld bij PSV – Sparta, maar werd altijd soepel opgelost.

Toen kwam het commerciële aspect sterker om de hoek. Ondanks de tegenstand van oer-amateurs moesten ook de Nederlandse clubs hun traditionele tenue aanpassen. Dat “Philips” op de PSV-truien kwam was logisch, verder waren er weinig specifieke banden. Het varieerde  van “Gouden Gids” tot “Bakker Jan”,  al naar gelang van de uitstraling van de club.

Sommige clubs probeerden zo lang mogelijk “schoon” te blijven, maar uiteindelijk ging zelfs het trotse Barcelona overstag. Al snel bleek dat die shirtsponsoring zich dubbel betaalde: niet alleen betaalde de naamgever een stevig bedrag, maar de clubs riepen de harde fans ook ter kassa: na wisseling van de shirtsponsor moest je toch wel een actueel shirt hebben, dus bingo!

Er kwamen extra-inkomsten bij, de uitvinding van het “home” en “away”-shirt. En als je in willekeurige extra competitie zat, Champions-league, Europa-league, was er weer een reden om de fans op kosten te jagen: speciale Europa-outfit! Bij onze zuiderburen is het nog erger, shirt en broek zijn volgeplakt met reclame. Foeilelijk!

Ik gaf al aan dat sommige shirt-sponsoren naar mijn idee bij een club passen: Philips hoort bij PSV. Toen dat nog niet lang geleden eindigde waren veel Eindhovense fan aangebrand,  men vond elke andere sponsor niet passend!

Soms vond ik een shirtsponsor prima aansluiten bij een club: “ABN-AMRO” bij die Amsterdamse Patsers, de kleine rebelse zorgverzekeraar “DSW” bij Excelsior. Zo waren de fans van NAC  blij geweest met “Breda-bier” of desnoods “Jupiler” en FC Groningen met “Wiebes-gasleveranties..”

Ik heb begrepen dat Feyenoord lang heeft nagedacht over een nieuwe shirtsponsor. Er was een groot aantal kandidaten. Vooral uit doorgaans verdachte (Amsterdamse) kanalen kwamen suggesties voor de nieuwe invulling van de reclameruimte op het shirt: “Madurodam” werd vaak genoemd. Vanuit het zuiden kwam men met “De Efteling”. Duitse fans stelden “Phantasialand” voor.

Het Feyenoord-bestuur koos voor “Droomparken”….